HARTGEKOOKT!4kids

P1060707
P1060703
P1060706
P1060619
P1060630
P1060622
P1060667

Op 20 januari van dit jaar gaf ik voor het eerst sinds lange tijd weer kookles. Gewoon, omdat ik op een ochtend wakker werd en ik daar zin in had! Inmiddels zitten de eerste 5 lessen er alweer op. En hoewel het soms heel hard werken is, bestaat er geen groter cadeau dan een groep kinderen die je met stralende ogen aankijken en zo blij zijn dat ze kookles krijgen. Hun juf vertelde me dat ze op maandagochtend al zitten te popelen, en dat ze hopen dat de juf maar niet ziek is vandaag…

Voor de kookles werk ik zoveel mogelijk met lokale, verse producten van kleine winkeliers. Pannekoekenmeel dat door bakkerij Uprising zelf wordt samengesteld, Nederlandse appels en peren zo van de boerderij via Flesch Records, bekers voor verse smoothies kwamen van Jay’s Juices en La Fruteria.
Het uitgangspunt van de lessen is dat de kinderen niet alleen leren hoe je de recepten maakt, maar vooral waar de ingrediënten vandaan komen, wat de seizoenen zijn én hoe je lichaam werkt.

Al sinds ik in 2009 met HARTGEKOOKT begon, wil ik van al mijn inspiratie een kookboek maken, en mijn doel is, dat dat er dit jaar nu eindelijk ook écht komt. Voor kinderen, voor ouders én voor leraren, zodat we iedereen ontdekt hoe leuk samen koken is en hoe fijn het is om het samen op te eten.
Zowel voor kinderen, jongeren en volwassenen is het belangrijk dat we weer opnieuw leren om oorspronkelijk te eten. De glutenallergie die momenteel nog steeds groeiende is, komt wellicht niet door het werkelijk allergisch zijn voor gluten, maar door alle modificaties van onze granen, en de toevoegingen die we gebruiken om het brood zogenaamd beter te maken. Klik HIER voor een schokkende reportage over broodverbeteraar L-cysteine (dat vooral gewonnen wordt uit Chinees haar). Opmerkelijk is dat een bakker die zelf deze broodverbeteraar gebruikt, bij het proeven het brood het liefst uit zou spugen…
De tijd van de ongebreidelde welvaartsgroei is nu echt voorbij, we kiezen al steeds meer voor het pure, authentieke en kleinschalige. En daarbij hoort ook onderwijs voor kinderen, dat ze niet alleen bewust maakt van hun hoofd dat sommetjes kan maken, maar ook van hun lichaam, want dat moet de energie leveren voor alle geestelijke uitdagingen.

Kijk op HARTGEKOOKT!4kids voor meer informatie, foto’s en ideeën!

Geef een reactie

