Meer dan vis

P1060677

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht de digitale snelweg opstuurde, dit is om precies te zijn mijn eerste van dit jaar, dat alweer 1,5 maand oud is. Het jaar begon met een flinke week ziek op bed, en deze week kreeg een geniepig buikgriepvirusje mij flink te pakken, laten we zeggen dat er een flinke innerlijke schoonmaak is gehouden, want de bedoeling van dit blog is dat ik jullie eetlust aanwakker…

Het maffe is, dat al vrij snel ‘na de grote schoonmaak’ mij weer allerlei etenswaren voor ogen kwamen die ik in de toekomst weer tot me zou mogen nemen. Zo zwommen er enorme, sappige roze zalmen aan mijn geestesoog voorbij, op de voet gevolgd door enorme manden met knapperige kleine Elstar-appeltjes. Ondertussen lagen er ook nog wat chocolaatjes in de koelkast, die ik, omwille van mijn arme ingewanden tot nog toe heb kunnen weerstaan.
Vanmorgen viel ik zowat tegen de vlakte omdat ik al een paar dagen heel weinig had gegeten en die microscopisch kleine vriend die ergens rondzwierf en in mij, mij helemaal binneste buiten had gekeerd en me daarbij beroofd had van al mijn voorraden, besloot ik dat ik eerst iets moest eten, en daarna wat alarmnummers in moest toetsen, van de plaatselijke bakker voor een Pain de Campagne (een licht, zacht, wit brood) tot lieve vriendin S. die tot mijn blijdschap naar de markt bleek te gaan. Want hoeveel zin ik ook in sommige dingen had, de markt (normaal 5 minuten fietsen) leek nu kilometers ver weg, en dan die wind!

Het halve brood werd in ongeveer een half uur tijd weggewerkt, en de boodschappen arriveerden via de lieve S. en mini-hulpbezorgster L. En wat is het toch fijn, om goeie buren te hebben, die óók nog vrienden zijn!

Goed, genoeg gekletst: op naar het recept: ik heb gestoomde zalm gegeten met kortgewokte spinazie, linzen en een yoghurt-muntsausje. En het smaakte me toch, mmmmmm! Dit ga ik weer vaker maken. Het is ontleend aan een recept van Jamie Oliver, die mij sinds jaar en dag vers heeft leren koken. Toen ik 16 was kocht ik zijn eerste boek, en ik weet dat zelf pesto maken toen nog heel bijzonder was! Dankjewel Jamie, voor het verspreiden van je liefde en kennis over vers eten! Dit recept is razendsnel, als je de linzen niet meerekent, staat het binnen een half uur voor je neus te geuren!

Gestoomde zalm met wilde spinazie

Voor 1 persoon
1 moot goede, schone zalm van 150-200 gram (ga naar een goeie visboer, bijvoorbeeld Meer dan Vis)
3-4 ons wilde spinazie (let op: dit lijkt veel maar het slinkt als een gek!)
1 teentje knoflook, in dunne plakjes
100 gram linzen (uit blik, of zelf gekookt, dat duurt 30-40 minuten, gebruik bijvoorbeeld Puy, die koken niet stuk)
1 citroen
olijfolie

voor het sausje:
4 flinke eetlepels yoghurt
een kneepje citroensap
versgemalen zout en peper
1,5 theelepel gedroogde munt

Bereiding:
1. Kook eerst de linzen gaar als je verse linzen gebruikt. Zet ze in een laagje koud water op, met een deksel op de pan. Kijk af en toe of er nog genoeg water inzit, want de linzen zuigen zich vol.
2. Was de spinazie grondig in de gootsteen en verwijder de dikke stelen.
3. Maak ondertussen het sausje, meng alle ingredienten en proef, moet er nog iets bij?
4. Doe een laagje water in onderin een stoompan, bestrooi de zalm aan weerszijden met zout en peper, en leg de zalm op 2 schijfjes citroen (citroen doet vis garen en geeft bovendien een lekkere frisse smaak). Reken op 11-14 minuten voor een moot van 180 gram, en kijk af en toe even. Ik liet het water eenmaal aan de kook zachtjes pruttelen, misschien gaat het bij jou sneller of langzamer, maar laat die arme vis niet droog worden, want dat is zonde!
5. Terwijl de zalm stoomt, snij je de knoflook in plakjes en zorg je dat alles klaarstaat om op te maken (dus ook een schijfje citroen op je bord om er straks overheen te sprenkelen.
6. Als de zalm bijna klaar is, verhit je de wok of grote koekenpan op hoogvuur, giet een scheutje olijfolie erin, voegt knoflook toe (niet bruin laten worden, hij moet alleen de olie aromatiseren) en tot slot de spinazie, die je al omscheppend in 1-2 minuten zult zien slinken. Meteen het vuur uit, linzen erdoorscheppen, wat citroensap.
7. Schep de spinzie en linzen op de borden, daaroverheen een beetje yoghurtsaus en leg daarop de zalm. Geniet ervan!

Aanvullingen:
-in het orginele recept wordt de zalm omwikkeld met parmaham en in de oven gegaard, dit is sneller en lichter, bovendien geschikt voor de visetende vegetariers onder ons.
-gebruik als je hebt natuurlijk verse kruiden (peterselie, verse munt of wat vers basilicum). Schep deze dan een beetje door de yoghurt en op het laatst door de spinazie met de linzen.
-voor de hongerigen onder ons: gebakken (kriel)aardappels smaken hier goed bij, maar dan duurt het wel wat langer. Als je de opgegeven hoeveelheden aanhoudt, vult dit prima!)

Geef een reactie

