Dankjewel, lieve koe!

P1000423

Gisteren was het zaterdag. Zaterdag vind ik de leukste dag van de week, want behalve dat ik dan lekker kan uitslapen en de luxe ervaar om de dag erna nóg een vrije dag te hebben, ga ik op zaterdag naar de Noordermarkt. Niets maakt mij gelukkiger dan het op gevoel verzamelen van verse seizoensingrediënten. Ik besloot dat het tijd was voor een goed gevulde groentesoep, met als basis een krachtige bouillon van runderschenkel. Die haal ik bij Rob Rijks, een slagersfamilie uit Twello. Klik hier voor meer informatie, ze staan ook in Den Haag en Rotterdam! Je wordt altijd aardig en vakkundig geholpen, hoe klein je boodschap ook is. Het belangrijkste is, dat ik een stukje biologisch, koe-waardig vlees koop, van een dier dat een fijn leven heeft gehad in een wei met vers en sappig gras, en dat ze de dagen voor haar einde op een dierwaardige manier heeft doorgebracht.
‘Toevallig’ zie ik dat er een college is van DWDD University met Robert Kranenborg over de koe. Het blijkt een zeer leerzaam en grappig college te zijn, het zet je ertoe aan om werkelijk na te denken over wat je koopt, waar je het koopt en hoe het vlees daar zo gekomen is. En vooral van wie? Voor ons is het heel gewoon om een wei met koeien te zien, maar bedenk eens wat ze ons allemaal geven: melk, room, ijs, boter, jassen, voetballen, schoenen, tassen en vlees. En met dat vlees wordt behoorlijk gerommeld. Niet alleen wordt het volgespoten met water en lopen we de kans medicijnen en hormonen tot ons te nemen. De slager die in het programma aanwezig is laat zien wat voor soort vlees elk deel van de koe geeft. De kogelbiefstuk bijvoorbeeld, is maar een heel klein stukje van de koe. Hoe kan het dan dat er schappen vol met kogelbiefstuk in de supermarkt liggen? Omdat er ‘verder doorgesneden wordt’ dus de delen die geen kogelbiefstuk zijn, maar wel als zodanig worden verkocht. Tsja. Je wordt genept waar je bij staat en we betalen er grif geld voor. En die arme koe, daar denken we niet meer aan, de koe is een anoniem plakje in een bakje geworden. Wij consumenten hoeven daar geen genoegen mee te nemen. Er bestaan nog altijd goeie slagers, die zelf hun dieren uitkiezen en die u wel kunnen vertellen waar het vlees vandaan komt.
Dan breekt een ongemakkelijk moment aan. De koe die Robert heeft uitgezocht, gaat naar de slacht. Met pijn in mijn hart kijk ik toe hoe Greetje uit de stal waar ze de laatste paar dagen verblijft wordt gehaald en een paar minuten later met een schok op de grond valt. De tranen springen in mijn ogen. En dit is dan nog een ‘aardige’ en kleinschalige versie… Ik denk aan mijn schenkeltje in de pan dat mij voorziet van heerlijke soep en ik denk aan de koe, die voor mij en anderen is doodgegaan. Dankjewel, lieve koe.
Nu de kerst voor de deur staat, en er ongetwijfeld weer veel vlees geconsumeerd zal worden, wil ik je toch vragen, zoals Robert dat ook doet aan het eind van het programma, stil te staan bij het dier dat voor ons geleefd heeft. En alvast een goed voornemen voor 2014: 2x per week vlees is meer dan voldoende en zoek bij voorkeur een goeie, vakkundige slager! Klik hier voor een lesje koe van Robert Kranenborg!

Hieronder het recept voor een krachtige groentesoep, danwel bouillon. Nog een idee voor goed voornemen: stop alsjeblieft met die blokjes bouillon waar E621 inzit, een smaakversterker die niet erg gezond voor je is, zeker niet in grote hoeveelheden. Neem de tijd om zelf bouillon te maken en in te vriezen of koop bio-blokjes waar deze versterker niet inzit.

P1050042

Voor 2-3 liter
1 grote biologische runderschenkel (van een goede slager!)
halve venkelknol, in dunne plakjes
3-4 smakelijke (biologische) wortels, in plakjes
1 ui, gehalveerd, in ringen
1 prei, in dunne ringetjes (het groen mag ook erbij, wel goed wassen!)
3 stengels bleekselderij (in smalle boogjes)
2-3 takjes rozemarijn
10 peperkorrels
1 chilipepertje (gedroogd, of een verse rode peper, in zijn geheel)
5-7 jeneverbessen
2 laurierblaadjes
een flinke snuf zeezout

Bereiding:
1. Snij alle groentes op de manier zoals hierboven staat aangegeven. NB: op deze foto heb ik alles in groffe stukken gehakt, maar ik vind dat de smaken krachtiger zijn als je het doet zoals ik hierboven aangeef, it’s up to U!
2. Verhit een grote soeppan en giet hier een beetje olijfolie in.
3. Voeg de groente toe, draai het vuur laag en schep een paar keer om (2-3 min.) om de smaken los te maken.
4. Leg de runderschenkel erbovenop, gooi de kruiden erbij en overgiet met 2-3 liter water.
5. Zet het vuur op zijn allerlaagst en laat minstens 2 uur, maar liever 3 uur trekken. Het water mag afgezien van een incidentele bubbel niet koken! Gebruik een warmteverdeler als het halverwege toch te hard gaat.
6. Breng op smaak met zeezout en zwarte peper.
7. Het vlees snij ik voor de bite in heel kleine stukjes en dit doe ik er weer bij.
8. Als je alleen bouillon wil: giet door een zeef, laat afkoelen en vries in (ongeveer 3 maanden houdbaar in de vriezer).

Geef een reactie

