Vacance en France

Het is alweer 3 maanden geleden dat ik een weekje in Zuid-Frankrijk was. Ik hou van Frankrijk, met heel mijn hart. Ik hou van de taal, de sfeer, de supermarkten en de markten, de geur, de huizen, de mensen.

P1050075
P1050069
P1050066
P1050063
P1050059
P1050057
P1050054
P1050050

Vroeger gingen we elke zomer 3 weken naar Kees en Monique in Normandië. Kees was boer en verkocht zijn koemelk aan Président (die van de kaasjes, ja). Als ik ’s morgens vroeg wakker werd, mocht ik meehelpen de koeien te melken en soms gingen mijn broertje en ik daarna mee op de trekker om koeien naar het andere land te brengen. ’s Middags hielp ik mee de koeien uit de wei te halen, allee (h)op, (h)op, (h)op roepend. Ondertussen kletste ik de oren van Kees’ hoofd , voor wie ik vroeger ontzettend verlegen was, net als voor bijna alle mannen overigens. Gelukkig ging dat over. Kees’ vrouw Monique, Française, zeer slim en getalenteerd, maakte prachtige schilderijen. Soms ging ik met haar mee en schilderden we samen buiten, bloemen, of een mooi Frans huis. Ze kookte fantastisch. Heerlijke quiches en andere lekkernijen werden geserveerd in de koele keuken met tegelvloer, houten tafel, en onmisbaar: een geblokt tafellaken. De allerbeste herinneringen heb ik aan het ontbijt. Op sommige dagen mocht ik mee ontbijten in het huis van Kees en Monique, terwijl mijn ouders en broertje nog lagen te slapen, of net wakker werden bij de tent. Dan voelde ik me de koning te rijk. De vakanties op de boerderij behoren tot mijn gelukkigste jeugdherinneringen.
Wat een potje Franse augurkjes uit de Nederlandse groothandel al niet teweeg kan brengen…Ik heb namelijk net alvast een nieuwe pot cornichons gekocht, en toen kwam ik toevallig ook de Roquefort van Papillon tegen. Papillon is één van de kaasmakerijen uit het dorp Roquefort, daar komt de échte dus vandaan. Roquefort (spreek uit roqquefoor, met dik Frans accent) wordt gemaakt van schapenmelk. Er is een enorme hoeveelheid melk nodig om één kaas te produceren. De schimmel in de kaas wordt gecultiveerd in een speciaal gebakken brood, en het blauwige poeder wordt dan weer in de kaas gespoten, waardoor de kenmerkende aders ontstaan. De kaas uit Roquefort is de aller-romigste die je ooit hebt geproefd. Ik stel voor om er eens naartoe te gaan en als je toch die kant opgaat, te logeren bij Les Trois Olives, een prachtig huis in de Languedoc, met schitterende natuur om je heen, een keuken van alle gemakken voorzien, leuke dorpjes met marktjes en lekkere lokale wijnen. Het is maar een ideetje…

P1050186
P1060142
P1050189
P1050182
P1050174
P1050151
P1050085
P1050127
P1050124
P1050110

Trouwens nog één tipje wat niets met Frankrijk te maken heeft, maar wel met inspiratie, zomer en weekendtijd: Zomergasten. Gisteravond heb ik de aflevering met Daan Roosegaarde teruggekeken via Uitzending Gemist De tip kreeg ik van de bovenbuurman van mijn lieve oppaskindje en jullie zien: ik haal mijn ideetjes overal vandaan… De uitzending is nog tot 11 september beschikbaar en ik wil jullie nergens toe dwingen, maar ik vond het verfrissend, interessant en het maakte me bovendien blij!

Geef een reactie

