Zinderende Zomer

P1050484

Op vrijdag 2 augustus toog ik met fiets, koffertje en mand met proviand richting Drenthe. Mijn eerste ervaring met de fiets in de trein: ontspannen! Ha! Overal, zelfs op het bescheiden station van Meppel liften, dus geen gedoe en gepuf met zware fietsen de trapgeul doorduwen.
Goedgehumeurd fietste ik vanaf station Meppel de warmte in. Dankzij de bij u allen welbekende digitale kaarten die ik vooraf grondig had bestudeerd fiets ik in één keer goed. Ik rij over de Haakswold, een brede weg overschaduwd door bomen en geflankeerd door grote herenboerderijen aan weerszijden naar Ruinerwold.

Rond kwart over 11 – de thermometer in het dorp geeft al 28 graden aan – sta ik op het erf van Belle Marie. Ik word enthousiast begroet door hond Pjotr en hartelijk ontvangen door André en Margje, hun dochters Maria en Isebel en Astrid en Carlotta. Omdat het vandaag zo warm is, zijn ze vanmorgen al om 6 uur begonnen met oogsten! Als je de kraam van Belle Marie ziet, zie je dat er heel veel liefde en hard werk achter zit, en dat heb ik de hele dag kunnen aanschouwen.


Carlotta en Isebel oogsten de laatste bosjes goudsbloemen, Margje en Astrid zijn bezig de laatste bosjes kruiden samen te binden. Margje vertelt dat Belle Marie 27 jaar bestaat. Ze verkopen hun producten – de verse kruiden, de sauzen en nog wat gedroogde kruiden elke zaterdag op de Noordermarkt in Amsterdam. Daarnaast leveren ze aan cateraars en sommige koks komen zelf op de markt kruiden uitzoeken.

P1050495
P1050493
P1050492
P1050518
P1050501

Na het oogsten worden de kruiden in de koeling bewaard, zodat ze hun frisheid behouden. Ondertussen komt André binnen, hij loopt heen en weer naar de koeling, haalt de pesto eruit en schept een paar potjes vol voor de buurtwinkel. Prachtig om dit soort kleine dingen te zien en het gebeurt dus nog: op kleine schaal onderling producten met elkaar uitwisselen. Dan gaat hij naar de rozentuin, waar rozen in de meest schitterende kleurschakeringen staan, van warm rood tot fuchsia tot roomwit en geel. André zegt dat de tuin er niet zo mooi uitziet als van een plantenkwekerij, maar ik vind dat het juist mooi dat het niet zo perfect recht is, maar weelderig, deze rozen geuren en leven écht. Op mijn vraag of ze voor de rozen en kruiden (natuurlijke) bestrijdingsmiddelen inzetten antwoordt hij dat ze soms wat experimenteren met absint en thee-extracten, maar dat het bijna niet nodig is.

P1050529
P1050553

Dan is het tijd om even pauze te nemen. Iedereen gaat aan de grote houten tafel zitten, die gedekt is met een blauw-geblokt kleed. Vrijwel alles komt van de markt. André komt elke zaterdag met ladingen thuis, zodat er maar weinig extra boodschappen gedaan hoeven te worden. De tafel wordt overschaduwd door een kersen- en eikenboom waar een zachte zomerbries voor een aangename temperatuur zorgt. Dit schrijvende beland ik weer in dromenland…
…Maar na de lunch moet er weer gewerkt worden: er moet nog wat rucola en mesclun-sla geoogst worden, dus André moet ‘de tunnel’ in, de overkapping waaronder de sla en andere kruiden staan, u weet wel, die weelderige bossen basilicum. Je kunt je voorstellen dat het er nogal warm was, denk aan sauna-achtige temperaturen. André duikt op zijn knieën en snoeit snel de bosjes bij elkaar. Achter de tunnels is een vijver waarmee de sla en de kruiden bewaterd kunnen worden.

P1050561

Dan laat hij me de grote tuin buiten zien, hier staat onder andere Marokkaanse munt, koriander, peterselie, selderij, mierikswortel, dille en de tomatillo’s. Tomatillo’s zijn groene tomaten met een pittige smaak. Ze worden veel gebruikt in de Zuid-Amerikaanse keuken en zijn er in allerlei variëteiten. André en Margje maken er tomatillo-saus van, wat heerlijk is om tortilla-chips in te dippen, bij een boterham met kaas of om bij de bereiding van taco’s te gebruiken. Klik hier voor meer smakelijke recepten met de sauzen van Belle Marie. Soms neemt André op verzoek losse tomatillo’s mee, vandaar dat hij snel nog even een emmertje vol plukt. Alles zindert van de hitte, de planten, het zand. De bijen zoemen, vlinders en allerlei insecten vliegen af en aan.

P1050584
P1050589
P1050598
P1050606
P1050610

Na de wandeling zoek ik verkoeling aan de tafel onder de eikenboom en schrijf mijn verhaal. Aan het eind van de middag drinken we hier nog koffie en verse verveine thee, natuurlijk van eigen land. En dan neem ik afscheid van iedereen en stap voldaan, geïnspireerd en volop genietend op de fiets richting Marsepien, mijn logeeradres waarover morgen meer te lezen valt…

P1050631

Heel hartelijk bedankt André, Margje, Astrid, Carlotta, Maria en Isebel voor jullie openheid en gastvrijheid! Ik heb enorm genoten!

P1050535

Geef een reactie

