Belle Marie

P1040710P1040397P1040396P1040389

Morgen gaat uw schrijfster een dagje op stap. Ik ga op expeditie naar Ruinerwold (Drenthe) om te zien hoe de schitterende kruiden van Belle Marie, dé kruidenkraam van de Noordermarkt, groeien . Een paar weken geleden trok ik de stoute schoenen aan en vroeg of ik misschien eens een dagje mocht komen kijken. En het mocht! Ik ben heel benieuwd naar wat ik allemaal te zien krijg en kijk er erg naar uit om lekker een dagje in de natuur te zijn. Ondertussen heb ik voor jullie thuis ook iets bedacht om te doen. Het is heel erg warm, dus ik zal jullie beloven dat het niet lang duurt.

Dit stukje schreef ik vorig jaar, precies rond deze tijd. Het is nog steeds een mooie herinnering in mijn kookhart en ik heb nog nooit met zóveel passie pesto gemaakt. Dit is wat eraan vooraf ging…

…Ik struinde gezellig over de markt en stopte bij de prachtige kraam van Belle Marie, zij verkopen bio-dynamische kruiden en zelfgemaakte sauzen. Alles ziet er even mooi en aanlokkelijk uit, maar vooral in de zomermaanden is deze kraam een lust voor het oog! De meest uiteenlopende kruiden, sierlijk bijeen gebonden in bosjes met kleurige bloemetjes ertussendoor. En vandaag hadden ze énorme bossen vers, supergeurig basilicum, de allermooiste die ik ooit gezien had. Onmiddellijk belandde ik in de Zevende Hemel en gretig kocht ik een grote bos, terwijl mijn smaakpapillen zich verlekkerden als ik eraan dacht dat ik thuis deze bos om zou toveren tot de aller-aller-állerlekkerste pesto ooit. Ik heb de geur van de bos basilicum diep opgesnoven en met pijn in mijn hart afscheid genomen van haar weelderigheid. Tsja, dat hoort erbij, het blijft en vers product, en dan kun je maar beter als de wiedeweerga aan de slag gaan in je keuken. Ik hoef je toch niet meer te vertellen dat je écht eens op zaterdag bij deze kraam langs moet gaan he…

Pasta alla Pesto

Dit is een van de allerlekkerste, snelste sauzen om te maken. Maar, let op: gebruik ingrediënten van de allerbeste kwaliteit, want anders loop je de kans dit zalige gerecht te verpesten en dat is jammer.

Voor een royale hoeveelheid (als hoofdmaaltijd met pasta genoeg voor 2 personen)

50- 60 gram pijnboompitten
1 teen knoflook
goede (en ja, dit is echt een must!) extra vierge olijfolie
parmezaanse kaas of pecorino (harde schapenkaas)
1 basilicumplant of een flinke bos a la Belle Marie (zie foto)

100-150 gram (het is een hoofdmaaltijld) pasta per persoon, penne of spaghetti. Volkoren pasta smaakt hier heel goed bij.

1. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan lichtbruin en ik raad je aan om hier bij te blijven en af en toe om te scheppen! Het is mij al te vaak gebeurd dat ik dacht: ik dek alvast even de tafel en maak alvast even sla…Niet doen wat het kan leiden tot zwarte pijnboompitten en dat is eeuwig zonde wat ze zijn even goddelijk als duur! Schep de pijnboompitten op een bord en laat ze een beetje afkoelen.
2. Plet de knoflook door er met de platte kant van een koksmes op te slaan en haal op deze manier makkelijk het velletje eraf.
3. Doe de pijnboompitten en knoflook in de blender en maal fijn.
4. Voeg de parmezaanse kaas naar smaak toe en ook de basilicum, en doe er alvast een scheut olie bij.
5. Proef de pesto, er moet een goede balans zijn tussen de frisse, kruidige smaak van de basilicum, de scherpte van de knoflook, het hartige van de kaas en de aardse smaak van de pijnboompitten. Doe er desgewenst een snufje zout bij, nog wat meer olie en eventueel een paar druppels citroensap, voor de frisheid.
6. Kook ondertussen je pasta in gezouten water al dente.
7. Giet de pasta af en bewaar 1-2 eetlepels kookvocht.
8. Schep de pesto op het allerlaagste pitje goed om met het kookvocht.
9. Rasp er nog wat verse kaas over en val direct aan!
10. Dien op met een tomatensalade met balsamico-dressing of een eenvoudige groene (rucola) salade.

Tips & Ideeën:
Als je in je eentje bent en je hebt per ongeluk wat veel gemaakt, zoals mij laatst overkwam, kun je de pesto gerust een weekje onder een laagje olijfolie in de koelkast laten staan. Ik vond het de allerlekkerste pesto ooit!
Je kunt het ook op brood doen, met wat kaas en tomaat…
Peterselie & Walnoten met walnootolie is een verukkelijke combinatie of
Rucola & Pecorino & Walnoten!

Geef een reactie

