Ron Blaauw

P1050345P1050329P1050343P1050340P1050321
Een paar maanden geleden was Ron Blaauw te gast bij De Wereld Draait Door. Hij was toen net begonnen met zijn nieuwe zaak: Ron Gastrobar. In het bezit van maar liefst 2 Michelin-sterren werd hij door de dienstdoende tafelheer meteen aangevallen: je hing je sterren toch niet zomaar aan de wilgen, dat was ondankbaar. Maar Ron bleef rustig en vertelde glunderend en openhartig over zijn zaak. En vanaf dat moment was ik verkocht. Ik móest en zou naar Ron toe. Op zondag 14 juli was het zover: samen met vader, moeder en broer op naar het chique Amsterdam-Zuid. We werden hartelijk ontvangen en kregen een mooie plek op het ruime terras. We kregen een zakje met heerlijk zacht, versgebakken brood, boter met kaantjes (uitgebakken spekjes) en uitjes op zuur van Kesbeke. En die uitjes, die waren lekker joh, zo lekker dat ik er nog meer vroeg. Het mocht, omdat ik jarig was. Als eerste gerechtje nam ik gegrilde spitskool met merg en romige mosterdsaus. Bij het gerecht werd aangegeven dat het Ron’s seizoensfavoriet was, en ik geef hem helemaal gelijk. Juist als je niet van kool houdt: proberen! Je weet niet wat je proeft! Vervolgens nam ik rog met kerrieboter, lamsoor en spinazie, wederom niet te versmaden. Dit is voor mij de hoogst mogelijke vorm van eten: simpel, puur en toch heel verfijnd. Daarna volgden nog 4 oesters en een bordje met kaas, en toen koffie met een caramelballetje in een korstje van bastognekoek en een bananensausje…goed, ik ben nu in staat om op de fiets te springen en onmiddellijk naar Ron toe te sjezen en ik kan het iedereen aanraden dat ook te doen. De gehele menu- en wijnkaart staat online, op zijn site, die prachtig is in al zijn eenvoud.

Geef een reactie

