Croutons

P1050404
P1050409
SaladeCroutons
Afgelopen weekend kocht ik zalig kaasbrood bij Bakkerij Uprising. Op zondagavond kwam ik opeens in een enorme creatieve spiraal terecht, waarbij de ideeën en de aha-erlebnissen met lichtsnelheid door de kamer scheurden. Eén daarvan was het zelf maken van croutons. Wat is daar nu zo spannend aan, vraag je je natuurlijk direct af. Ik begrijp helemaal dat je dat denkt. Bij croutons denk ik altijd aan muffe kleine houtachtige blokjes die meegeleverd werden met de kant-en-klare soep uit zakje die ik in een heel ver, grijs verleden weleens at – ik spreek nu over meer dan een decennium geleden, toen mijn culinaire bewustzijn nog in wat prillere staat verkeerde – .
Deze muffe herinnering bestaat niet meer. Ik heb zelf croutons gemaakt. In zelfgemaakte kruidenboter met een kruidenboterbosje van Belle Marie, de prachtigste kruidenkraam die je ooit gezien hebt, elke zaterdag op de Noordermarkt. Ik sneed een paar plakken kaasbrood in blokjes. Eigenlijk nog veel te vers, want croutons vragen om oud brood. Maar ik was niet te stuiten. En daar ging ik. Het is werkelijk te simpel voor woorden. Je doet een royale kluit kruidenboter in de koekenpan en bakt daarin de blokjes brood al omscheppend goudbruin. Verse groene salade erbij et voila, klaar ben je. Hieronder het recept voor verse kruidenboter.

Kruidenboter
150 gram smakelijke roomboter
een handjevol fijngehakte verse kruiden, bieslook, dille, peterselie, lavendel
snuf zeezout
teentje knoflook (optioneel, ik maakte het alleen met de kruiden en dan is het al niet te versmaden).

Je kunt de kruidenboter natuurlijk ook op vers stokbrood smeren of er kip in braden of aardappels. Maar probeer de croutons echt, want je zult blij verrast zijn!

Geef een reactie

