Goddelijk Geluk

P1050456
P1050460
P1050463
P1050450

Vandaag is een heugelijke dag. Vandaag is mijn eerste dag online. Alle reden voor een feestje! Ik voel me als deze stokroos op de foto: het is de eerste bloem van vele die nog zullen bloeien.

Na een middagje ijverig ploeteren op de computer met Joris – dankjewel Joris, dat je mij op deze broeierige zomerdag wilde komen helpen:-) – besloot ik dat het tijd was voor een verfrissend glaasje water én wijn én toastjes met roquefort (spreek met dik Frans accent uit: rokkefoor. Over het ontstaan van deze unieke Franse kaas later meer).

Na dit fijne relax-moment kon ik opgewekt de keuken in om aan mijn feestelijke risotto met baby-courgettes, snijbiet en doperwtjes te beginnen. Hierin liet ik me muzikaal begeleiden door Paolo Conte, die ik met Gli Imperméabli even lekker ongegeneerd hard door de speakers liet schallen, beluister het maar eens, ik krijg er altijd vleugels van en zie mezelf in een Saab-cabrio door het uitgestrekte Toscaanse heuvellandschap scheuren. Nu niet meteen teveel de zijpaden opgaan: het gaat hier over Het Recept en De Foto’s. Kijk mee en ik hoop dat als jullie dit gerecht gaan maken net zo overdadig genieten als ik zonet heb gedaan!

Feestelijke Risotto

Voor 2 personen
150-200 gram risotto
2-3 lente-uitjes, fijngehakt
1 dikke teen knoflook, in dunne plakjes
1 glas droge witte wijn (simpele, goedkope van de supermarkt is prima)
1 liter groentebouillon, van tablet
4 babycourgettes, in plakjes
3 stengels snijbiet
1 flinke hand (diepvries) doperwtjes
1 flinke hand versgeraspte parmezaanse kaas
een klont boter
olijfolie

Zo maak je het:
1. Hak de lente-uitjes fijn en snij de knoflook in dunne plakjes.
2. Was de courgettes en snij ze in de lengte doormidden en dan in plakjes.
3. Was de snijbiet en hak de stelen fijn en de bladeren grof.
4. Weeg de risotto af of reken 2 kleine glaasjes.
5. Verhit een pan met een dikke bodem op hoog vuur en giet er een flinke scheut olijfolie in.
6. Fruit hierin de lente-uitjes en knoflook.
7. Voeg de risotto toe, en fruit mee tot de korrels een beetje glazig zien.
8. Blus af met de witte wijn en schep telkens goed om.
9. Voeg de courgettes toe, schep op en voeg een soeplepel bouillon toe. Draai het vuur lager, zo kan de rijst rustig en gelijkmatig garen.
10. Voeg na 5-7 minuten en 1 á 2 soeplepels bouillon de stelen van de snijbiet toe (de bladeren komen als allerlaatste, want anders worden dit snotterige slierten).
11. Voeg na weer 5-7 minuten de (diepvries) doperwtjes toe en blijf omscheppen zodat alle rijstkorrels gelijkmatig garen.
12. Voeg dan de Parmezaanse kaas en de boter toe, en ten slotte de bladeren van de snijbiet.
13. Dien meteen op een serveer met een frisse groene salade, met eigengemaakte croutons (waarvan later het recept op dit blog).
14. Buon Appetito! Muziektip: Anna Netrebko & Rolando Villazón – Duets.

Algemene aanwijzingen:
Risotto heeft je onverdeelde aandacht nodig: je moet haar met geduld klaarmaken en met liefde omscheppen, de rijst mag niet aanbakken. Het vuur mag niet te hoog staan, zodat de korrels de kans krijgen rustig te garen. Idealiter hebben de korrels een weelderige, romige structuur, mét een stevige kern. Meestal bereik je dit in 20-25 minuten, maar proef tussentijds en controleer hoe het ermee gesteld is. Ten slotte: oefening baart kunst: als je wat geoefender bent kun je best ondertussen even de sla wassen, en de tafel dekken, maar onthou: de risotto is nummer 1. Succes!

Geef een reactie

