De boekenkast

kookboek blz
Sinds ik actief ben in de keuken, heb ik flink wat kookboeken verzameld. Mijn collectie begon met een mapje zelfgeschreven recepten, die ik al dan niet zelf verzon of opvroeg bij mijn ouders. Met mijn vader bakte ik cake en koekjes, en mijn moeder maakte een heerlijke walnotenbrownie of jam van onze eigen vruchten uit de tuin (als daar nog wat van over was als ik een middagje met mijn stoeltje naast de frambozenstruik had doorgebracht).

Mijn eerste echte kookboek was ‘Vandaag kook ik’ van Loethe Olthuijs. Een heel leuk en goed basiskookboek voor kinderen, wat ik nog steeds gebruik, want er staan heel smakelijke dingen in, zoals de champignon-mais pastei. Halverwerge mijn middelbare schooltijd kwam Jamie Oliver, The Naked Chef, daarbij. Het echte koken begon natuurlijk pas toen ik op kamers ging. Ik bedacht voor drie of 4 dagen vooruit wat ik ging eten en haalde dan ook alle boodschappen daarvoor in huis. Al snel kwam ik erachter dat ik nogal veel overhield omdat het nu eenmaal lastig is om voor 1 persoon te koken en ik vond dat ik ook gevarieerd moest eten. Het koken ging verder best aardig, behalve dat ik toch even moest leren om te ‘timen’ en logistiek te plannen, dat is het halve werk in de keuken. Zo kwam het weleens voor, dat ik terwijl het vlees al aardig gaar was, opeens bedacht dat ik de boontjes nog moest koken of dat ik met een recept in de weer was zonder dat helemaal doorgelezen te hebben. Stap 4: hak de ui, de wortel en de rest van de groenten en doe dit bij….hm… Nouja, daar leer je van. Ik kook eigenlijk nooit meer uit een boek, maar ik vind het heel leuk om er doorheen te bladeren en inspiratie op te doen, of er gewoon in te lezen. Als je wel met een recept werkt, is het handig om het helemaal door te lezen, desnoods een paar keer en eventueel in een paar woorden de stappen te noteren. In sommige kookboeken staan hele verhalen waar je dan het recept uit moet destilleren, dus dan is dat wel handig.

Geef een reactie

